Stort udvalg af absorbenter, diffusere, basfælder og akustik-paneler til både private hjem, virksomheder, biografer og professionelle lydstudier til forbedring af akustikken.
Akustikpaneler kan være en effektiv måde at forbedre akustikken i et rum, da de kan absorbere uønskede refleksioner og reducere stående bølger, hvilket kan forbedre lydkvaliteten og skabe en mere behagelig lydoplevelse. I et dedikeret Hi-Fi rum kan akustikpaneler anvendes på væggene og loftet for at skabe en mere neutral akustik, der ikke påvirker lyden fra højttalerne. Dette kan forbedre lyden og reducere lydforvrængning, hvilket kan give en mere præcis og detaljeret lydoplevelse. Akustikpaneler kan fås i forskellige materialer og tykkelser, og det er vigtigt at vælge paneler, der passer til rumstørrelsen og lydbehovene.
Akustik spiller en vigtig rolle i både hi-fi rum og dagligstuer, da det kan påvirke lydkvaliteten og den generelle lydoplevelse. I en dagligstue eller et køkken-alrum kan akustikpaneler også være en god løsning for at forbedre akustikken. I disse rum kan det dog være mere hensigtsmæssigt at vælge paneler, der er mere diskrete og passer til rummets indretning. Panelerne kan placeres på væggen som et dekorativt element, eller de kan integreres i rummets design ved at vælge paneler i matchende farver og teksturer.
Når man vælger akustikpaneler, er det vigtigt at overveje både æstetik og funktionalitet. Der findes forskellige typer af akustikpaneler, herunder lydabsorberende paneler, diffusorer og kombinerede paneler, der kan tilpasses til forskellige rumstørrelser og lydbehov. Det er også vigtigt at placere panelerne korrekt for at opnå den bedste effekt på akustikken.
Lyd kan undertrykkes fra at rejse gennem rummet ved hjælp af barrierer. Dette vil skabe lydtætte miljøer.
Kvalitet - Optimering af lyd
Lyd i et miljø er et resultat af hoppende refleksioner. Måden lyd interagerer med rummet på kan formes for at give lytteren en bedre opfattelse af lyden. Dette er lydkvalitet.
Videnskab eller æstetik, hvorfor skulle vi vælge?
Lad os starte helt fra begyndelsen. Lyden starter ved kilden. En kilde genererer vibrationer, som forstyrrer luftpartiklerne. Dette er hvad vi betragter som en lydpartikel. Disse partikler forstyrrer de omkringliggende partikler og skaber et udvidende bølgemønster. Hvad er en cyklus? Forklaring af partikelbevægelse Lydepartiklerne vibrerer frem og tilbage som svar på stimuleringen. Denne 4-trins bevægelse kaldes en cyklus. Det traditionelle model er baseret på den trigonometriske cirkel med nøglepunkter ved 0, 90, 180, 270 grader. Dette er grundlaget for lydfasen, som vi vil dække senere. Cyklusser til bølger Forståelse af lydbølger Partikelbevægelser kan nemt demonstreres gennem et bølgediagram, som er universelt kendt som en måde at repræsentere lydbølger og frekvens. Flere cyklusser Lydfrekvens Antallet af cyklusser pr. sekund måles i hertz (Hz). Jo flere cyklusser pr. sekund, desto højere er frekvensen. Det menneskelige hørelsesområde ligger mellem 20 Hz og 20 KHz. Lydbølger Lyd som flere partikler Mønsteret af forstyrrelse skabt af bevægelsen af energi gennem et medium (såsom gasser, væsker og fast stof) kendes som en lydbølge. Bølgen bærer lyden gennem et medium, normalt i alle retninger og mindre intens, efterhånden som den bevæger sig væk fra kilden.
Artnovion | Mini Masterclass Audio Acoustics, it’s (almost) all about the bass
How sound behaves in space.
Vores opfattelse af lyd er resultatet af interaktionen mellem flere lydbølger, der reflekterer over vores omgivelser, og interaktionen mellem lydbølgerne selv.
Når vi hører en lyd i et rum, er den første bølge, der når dig, den direkte bølge. Som navnet antyder, har denne bølge ikke interageret med rummet, da den kommer direkte fra emissionkilden. Derefter hører du de første refleksioner, som normalt kun reflekterer én gang. Vi kalder dette en første ordens refleksion. Derefter opfatter vi andre refleksioner, der er resultatet af talrige refleksioner fra flere overflader. Disse refleksioner kan være 2., 3. eller 4. ordens afhængigt af rummets dæmpningsmaterialer.
Luftens hastighed af lyd er 344 m/s. De reflekterede bølger rejser en længere vej og tager længere tid at nå lytteren. Dette kan skabe en ekko-effekt, hvor vi opfatter to forskellige lyde, der skyldes en tidsforskel på over 80 ms.
Reverberationstid er vores indikator for lydudslettelse i rummet. Ved definition er det den nødvendige tid for, at lydenergi skal falde med 60 dB.
Den akustiske kvalitet af et rum afhænger af forskellige faktorer: Det kan være relateret til homogeniteten og ikke-homogeniteten af lydfeltet og mængden af energi i rummet. Disse faktorer er designet i overensstemmelse med rummets formål.
Hos Artnovion har vi mange måder at forbedre akustikken på. Absorption, hvor vi fjerner energi fra rummet, og reducerer eller eliminerer refleksioner, eller gennem diffusion, hvor vi spreder indkommende bølger og fordeler deres energi over et større område.